۲۳ آبان ۱۳۸۵، ۱۶:۳۸

ناوگان آمریکا از شناسایی زیردریایی چین ناتوان ماند

ناوگان آمریکا از شناسایی زیردریایی چین ناتوان ماند

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد که یک زیردریایی چینی ماه گذشته به یک ناو هواپیما در اقیانوس آرام نزدیک شد و پیش از شناسایی، در سطح آب در تیررس اژدرها و موشکهایش قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه واشنگتن تایمز گزارش داد که این حادثه بر ادامه تلاشهای چین برای آمادگی در مقابل  درگیری احتمالی آتی با آمریکا تاکید دارد  با وجود اینکه تلاشهای دولت بوش برای تقویت روابط با ارتش چین است.

این روزنامه آمریکایی خاطرنشان می کند که رویارویی زیردریایی چین با ناو هواپیمابر "کیتی هوک" USS Kitty Hawk و گروه جنگی اش یک شرمندگی برای دریاسالار ویلیام فالون فرمانده نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام است که در یک برنامه بلند پروازانه تبادل نظامی با چین مشارکت دارد.

این روزنامه به نقل از مقامات وزارت دفاع آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود افزود که حادثه زیردریایی چینی که در کلاس سونگ می باشد و با موتوردیزلی کار می کند 26 اکتبر وقتی در سطح آب در پنج مایلی ناوهواپیمابر کیتی هوک قرارگرفت ازدید این ناو پنهان ماند و شناسایی نشد. 

روزنامه واشنگتن تایمز نوشت که این زیردریایی که در سطح آب قرار گرفت توسط پرواز شناسایی روزانه یکی ازهواپیماهای این گروه از ناوهای جنگی شناسایی شد. کیتی هوک و چند فروند از کشتیهای جنگی دیگر در این زمان در نزدیکی اوکیناوا مستقر بودند که به عنوان بخشی از یک برنامه کاهش استقرار روزمره است .

روزنامه واشنگتن تایمزنوشت که زیردریاییهای چینی به ندرت در آبهای عمیق دور از سواحل چین فعالیت می کنند یا به تعقیب  کشتی های آمریکایی می پردازند . مقامات گفتند که این زیردریایی مجهز به اژدرهای ساخت روسیه و موشکهای کروز ضد کشتی است . سخنگوی فرماندهی اقیانوس آرام از اظهارنظر درباره این حادثه خودداری کرد و گفت که جزئیات این حادثه محرمانه بود.  سخنگوی پنتاگون نیزازاظهارنظر دراین باره خودداری کرد .

این حادثه شکستی برای برنامه جنجالی تبادل نظام آمریکا و چین محسوب می شود که توسط دریاسالار فالون تبلیغ و تشویق می شود. فرمانده نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام در ماههای اخیر چندین بار از چین درتلاش برای توسعه روابط نزدیکتر دیدار کرد.

منتقدان این برنامه در پنتاگون می گویند که چین دوسویه عمل نمی کند و همچنان به رد دسترسی بازدیدکنندگان نظامی آمریکا از تاسیسات کلیدی از جمله مرکز فرماندهی چین ادامه می دهد. در عوض ، از بازدیدکنندگان نظامی چین برای تمرینات نظامی و تاسیسات حساس آمریکایی دعوت به عمل می آید.

به علاوه ، مقامات اطلاعات نظامی می گویند که دریا سالار فالون فعالیت های جمع آوری اطلاعات آمریکا علیه چین رااز بیم اینکه افشای این فعالیتها به رابطه با چین صدمه واردکند ، محدود کرده است .

این مقامات گفتند که این محدودیتها مانع تلاشها برای جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره افزایش توان نظامی چین است .  

مقامات آمریکایی حادثه مذکور را بسیار جدی دانستند و گفتند که این حادثه دوباره اتفاق خواهدافتاد ، زیرا این زیردریایی 40 تا 50 زیردریایی مدرن جدید را رهبری می کند که وارد ناوگان دریایی چین شده اند و توان آنها علیه ناوگان هفتم آمریکا آزمایش  خواهد شد .

مقامات اطلاعاتی پنتاگون می گویند که افزایش توان نظامی چین درسالهای اخیر موجب تولید تعداد زیادی زیردریایی و کشتی شده که در جستجوی کنترل اعظم قسمتهای آبهای بین المللی در آسیاست. مقامات آمریکا بیم دارند که این اقدام در آینده جریان نفت را از خاورمیانه به آسیا محدود خواهدکرد.

بین سالهای 2002 تا سال گذشته، چین 14 زیردریایی جدید و کشتیهای جدید کلاس سونگ و چند نوع دیگر ساخت که هم با قدرت هسته ای کار می کنند و هم با موتور دیزلی کار می کنند.

از سال 1996 آمریکا دو گروه جنگی ناوهواپیمابر را  به آبهای نزدیک تایوان اعزام کرد. چین نیز تسلیحاتی را یا خریداری کرد یا ساخت که  به ویژه برای حمله به ناوهای هواپیما برآمریکایی و دیگر کشتی های جنگی طراحی شد .  

در اواخر سال 2004 ، چین یک زیردریایی کلاس "هان" را آبهای نزدیک گوام ، تایوان و ژاپن اعزام کرد . پس از اینکه این زیر دریایی درآبهای چین دیده شد ، حالت فوق العاده درارتش ژاپن ادامه یافت . چین ازاین حادثه عذرخواهی کرد .

پنتاگون درآخرین گزارش سالانه خود درباره توان نظامی چین اعلام کرد که این کشور به شدت درحال سرمایه گذاری  روی تسلیحاتی است که برای بازدارندگی طراحی شده و همچنین در برد وسیع درحال سرمایه گذاری روی ناوهای هواپیمابر و گروه های جنگی اعزامی است که ممکن است در غرب اقیانوس آرام مستقر شوند.

کد خبر 406930

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha